Enemmän irti hankintadatasta – Millum Insight auttaa tekemään parempia päätöksiä
Hotellien, ravintoloiden ja henkilöstöravintoloiden hankintaprosessissa syntyy valtava määrä dataa – mutta ilman oikeaa rakennetta ja analyysiä suuri osa arvokkaasta tiedosta jää helposti hyödyntämättä. Vastauksena asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin Millum on kehittänyt Millum Insight -alustan, joka kokoaa yhteen eri tietolähteitä ja rikastaa toimittajilta saatavaa dataa niin, että se muodostaa entistä täydellisemmän kokonaisuuden. Millum Insight tarjoaa hankintatiimeille datavetoisen pohjan kohti parempia päätöksiä– aina vastuullisten hankintojen optimoinnista uusiin raportointivaatimuksiin vastaamiseen. Tiedolla johtaminen ei ainoastaan lisää hallintaa, vaan voi myös vähentää kustannuksia, vahvistaa brändiä ja luoda todellista kilpailuetua.

Ruoka- ja juomahankintojen seuraaminen kiloina – asiakastarpeesta toiminnoksi
Yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä tarpeista, jonka Millum tunnisti asiakkaidensa keskuudessa, oli mahdollisuus seurata ruoan ja juomien hankintoja painon (kg) mukaan. Toimittajien toimittaman tuotetiedon laatu vaihtelee suuresti, mutta Millum on onnistunut standardoimaan, jäsentämään ja rikastamaan tiedot niin, että hankintajärjestelmä pystyy nyt arvioimaan painon valtaosalle järjestelmän kautta tehtävistä hankinnoista. Tällä hetkellä paino on laskettu keskimäärin 93 %:lle kaikista ruoka- ja juomaostoista.
Perusta ilmastoraportointiin – valmiina uusiin EU-vaatimuksiin
Toinen keskeinen asiakastarve oli saada parempi näkyvyys oman toiminnan ilmastovaikutuksiin. Vuodesta 2024 alkaen yritykset ovat velvollisia raportoimaan ilmastovaikutuksiaan, mukaan lukien Scope 3 -päästöt (elintarvikkeet ja juomat), Euroopan unionin ESRS-standardien mukaisesti (European Sustainability Reporting Standards).
Millum on vastannut tähän kehittämällä ilmastolaskentaa entistä vahvemmaksi osaksi palvelua. Millumin CO2-laskuri yhdistää hankintamäärien painotiedot tuotekohtaisiin päästöarvoihin ja tarjoaa asiakkaille tarkan pohjan raportointia varten. Päästöarvot ovat helposti saatavilla Millumin kautta yhteistyökumppaneilta Klimatoja RISE.
Mitä hyötyä asiakkaat saavat Millum Insightin ilmastolaskennasta:
-
Eniten päästöjä aiheuttavat osa-alueet – mitkä tuotteet, toimittajat tai yksiköt aiheuttavat eniten päästöjä
-
Sisäinen vertailu – vertaile yksiköitä, tuoteryhmiä ja ajanjaksoja kehityksen seuraamiseksi
-
Mahdollisuudet päästöjen vähentämiseen – mitä tuotteita voidaan korvata vähäpäästöisillä vaihtoehdoilla
-
Yrityksen ilmastotavoitteiden tukeminen – ajantasainen data auttaa seuraamaan edistymistä
-
Vastuullisuus näkyväksi – lisää brändin uskottavuutta asiakkaiden ja sijoittajien silmissä
-
Vihreän pesun välttäminen – datan pohjalta tehty raportointi tuo läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta
Millum Insight ei siis ole pelkkä raportointityökalu – se antaa mahdollisuuden analysoida toimintaa, kehittää vastuullisuusstrategioita ja vähentää ympäristökuormaa konkreettisesti.
Luotettava pohja luomutavoitteiden seuraamiseen
Asiakkaille, jotka asettavat tavoitteita luomutuotteiden osuudelle hankinnoissaan, Millum Insight tarjoaa tarkkaa tietoa sekä euromääräisesti että kiloina. Luomutuotteet tunnistetaan automaattisesti, mutta suurin haaste on sulkea pois tuotteet, joita ei pidä laskea mukaan – kuten villikala, riista, pullovesi tai tietyt alkoholiluokat.
Millum Insight ratkaisee tämän suodattamalla pois epäolennaiset tuotteet, jolloin raportit ovat mahdollisimman tarkkoja.
Näin Insight tukee luomutavoitteiden saavuttamista:
-
Seuraa tavoitteiden toteutumista – näet selkeästi, kuinka suuri osa ostetuista tuotteista on luomua
-
Vertaa muihin toimipaikkoihin – benchmarkkaa omia tuloksia muihin ketjun tai konsernin yksiköihin
-
Tee tietoon perustuvia päätöksiä – hienosäädä hankintastrategiaa, jotta luomutuotteiden osuus kasvaa kustannustehokkaasti
Seuraava askel: täysi näkyvyys koko hankintatoimeen
Ilmastolaskenta ja luomuseuranta ovat vasta alku. Millum Insight on kehitetty kasvamaan monipuoliseksi työkaluksi, joka tarjoaa kokonaiskuvan hankinnoista – vastuullisuudesta ja taloudesta aina operatiiviseen tehokkuuteen saakka.
Tulevaisuuden kehityssuunnat perustuvat suoraan asiakkaiden toiveisiin:
-
Hinta- ja inflaatioanalyysi – tue päätöksentekoa seuraamalla hintojen kehitystä ja tunnistamalla säästömahdollisuuksia
-
Hankintojen alkuperämaa-analyysi – helpota lähi- ja vastuullisuushankintojen suunnittelua sekä varmista sertifiointien toteutuminen
-
Toimittajapalvelun mittaaminen – seuraa toimitusvarmuutta, saatavuutta ja mahdollisia poikkeamia
-
Tuotevalikoiman optimointi – tunnista tuotteet, jotka voidaan korvata vastuullisemmilla tai edullisemmilla vaihtoehdoilla ilman laadun heikkenemistä
-
Kulutustottumusten ja kausivaihteluiden ymmärtäminen – tue ennakointia ja parempaa suunnittelua
Tavoitteena on tehdä Millum Insightista hankintatiimien korvaamaton päätöksenteon työkalu. Kun data on selkeästi esillä ja analysoitavissa, päätökset perustuvat faktoihin – ei mutuun. Lopputuloksena: fiksumpia valintoja, parempaa kannattavuutta ja aidosti vastuullista toimintaa.