20 vuotta tyytyväisten ostajien ja toimittajien rinnalla
Millum perustettiin 20 vuotta sitten tavoitteena luoda markkinapaikka hotellien, ravintoloiden ja henkilöstöravintoloiden ostajille ja toimittajille. Tänään olemme vakiintunut toimija Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa – ja tavoitteenamme on olla koko Pohjolan suurin hankintajärjestelmä tälle alalle. Mutta millainen matka on ollut – ja miksi Millumista tuli näin keskeinen toimija?

Miten Millum sai alkunsa?
– Millum syntyi kuin feenikslintu erään dot.com-yrityksen konkurssin raunioista vuonna 2002. Tavoitteena oli luoda globaali markkinapaikka ostajille ja myyjille. Meillä oli myös kokemusta yksinkertaisemman hankintaratkaisun kehittämisestä hotellien ja ravintoloiden GRESS-ryhmälle – ratkaisu, joka toimii edelleen menestyksekkäästi. Asiakas oli tyytyväinen, ja yhdessä uskoimme, että ratkaisulla olisi potentiaalia koko suurkeittiöalalla Norjassa – ja miksei muuallakin. Kyseessä oli selkeästi rajattu markkina, jossa tehokas ja älykäs järjestelmä voisi tuoda aidosti hyötyä kaikille osapuolille, kertoo Millumin perustaja ja toimitusjohtaja Bjørn Anskau.
Mikä oli läpimurto?
– Läpimurto oli selvästi pitkäaikaisen yhteistyön aloittaminen GRESS-ryhmän kanssa. Yhteinen tavoite oli rakentaa SHH-alalle (storhusholdning) suunnattu markkinapaikka Pohjoismaihin. GRESS oli se vipuvoima, jonka ansiosta saimme toimittajat mukaan – ja siitä se lähti, Bjørn jatkaa.
Minkä aseman halusitte saavuttaa?
– Uskomme edelleen vahvasti toimialakeskeisyyteen. Kun tunnemme toimialan erityispiirteet, pystymme rakentamaan parempia ratkaisuja. Aiomme jatkaa keskittymistämme hotelleihin, ravintoloihin ja henkilöstöravintoloihin – ja laajentaa toimintaamme koko Pohjoismaihin. Tavoitteemme on olla alan johtava P2P-ratkaisujen (Procure-to-Pay) tarjoaja. Uskomme, että se on saavutettavissa.
– Samalla tutkimme myös muita toimialoja, joissa voimme ottaa saman aseman. Uskomme edelleen, että toimialan tuntemus on tärkeää – mutta Millumin liiketoimintamalli ja teknologia sopivat hyvin skaalautuvaksi alustaksi, Bjørn sanoo.
Onko mukana vielä asiakkaita alkuajoilta?
– GRESSin jälkeen mukaan tuli jäsenomisteinen Nores, jonka kanssa teemme tiivistä yhteistyötä sekä Norjassa että Ruotsissa. Myöhemmin asiakkaiksemme liittyivät Nordic Choice Hotels ja Umoe Restaurants – ja he ovat olleet mukana jo 15–20 vuotta. Asiakkaamme pysyvät pitkään. Kumppanuudet ovat meillä enemmän pitkäjänteisiä suhteita kuin perinteisiä asiakas–toimittaja-suhteita. Tämä on vähitellen kehittynyt verkostomaiseksi yhteistyöksi, jossa jokainen uusi osallistuja tuo lisää arvoa koko verkostolle.
Kuinka monta työntekijää Millumilla oli alussa?
– Muistelen, että alussa meitä oli 9–10. Nyt olemme 35 hengen tiimi.
Mitkä ovat olleet tärkeimmät virstanpylväät?
– Todellinen läpimurto tapahtui, kun saimme mukaan Choicen ja Umoen Norjassa – ja myöhemmin Choice ja Nores Ruotsista. Siinä kohtaa saavutimme kriittisen massan. Sen jälkeen mukaan tuli yhä useampia ostaja-asiakkaita, kuten NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, sekä heidän toimittajiaan. Yksi tärkeimmistä päätöksistämme oli keskittyä SHH-toimialaan ja solmia kumppanuus GRESSin kanssa.
– B2B-markkinassa odotukset teknologialle ovat nousseet. Käyttäjät ovat entistä osaavampia ja vaativat enemmän – koska heillä on vahva suhde teknologiaan myös yksityiselämässään. Tämä merkitsee meille sitä, että panostamme enemmän kuin koskaan tuotekehitykseen, Bjørn tiivistää.
Nimi Millum
Millum on vanhaa norjan kieltä ja tarkoittaa "välissä". Juuri sitä Millumin ratkaisut tekevät – yhdistävät ostajat ja myyjät, järjestelmät ja prosessit, ihmiset ja tiedon.
Mitä seuraavat 20 vuotta tuovat tullessaan?
Millum jatkaa hankintajärjestelmän kehittämistä entistä paremmaksi kaikille osapuolille. Tavoitteena on kasvaa Norjan suurimmasta koko Pohjoismaiden suurimmaksi hotellien, ravintoloiden ja henkilöstöravintoloiden hankintajärjestelmäksi – ja olemme jo hyvällä matkalla.